Gästbloggare - Emma

Hej !
Mitt namn är Emma Andersson , det är alltså jag som driver http://vibymuppen.blogg.se.

Brukar inte gästbloggar så himla mycket, har gjort de 2-5 gånger och denna gång tänkte jag berätta om min ponny, Sörbys Zilda.

Zilda är ett New forest sto på 6 år alltså född 2005. Hon kommer från Sörbys stuteri som är är sveriges kändaste new forest stuteri, Far : Sun Roy Mor : Sörbys Hilda.

Jag köpte Zildda när hon var 4 år, då var hon jätte ung och bara grund riden. Om man jämför tiden med då och nu så har vi gjort riktigt stora framsteg. Hon hade nästan inte hoppat något och nu ligger vi på LC/LB nivå som då är 80-90 cm's höjden. Vi har inte startat någon dressyr tävling ännu men just nu tränar vi till våren så att vi ska vara bra förberedda och hon ska utvecklas ännu mer.

Just nu så siktar jag mest mot dressyren, så vi kommer ihop oss, hittar rätta knappar o.s.v Och vi har kommit en bra bit på vägen men dock inte klara än. Vi jobbar mycket på hennes form och bakben så hon får under dom ordentligt. Vi har starta runt 4 pay and rid:er och clear round:er och som högst har vi fått 56 % då hon inte allt var färdig, gick inte i form i huvudtaget.

I hoppningen har vi kommit en lång bit på vägen, då jag var mest inriktad när vi köpte henne. Just nu Tränar jag för Pia Eriksson som jag då tycker är riktigt bra, hon lär ut bra och tar vara på lektionen. Sen jag har börjat för henne så har jag och Zilda gjort stora framsteg. På hennes lektioner så tränar vi på teknik,rytm ,balans o.s.v. Hon tänker absolut inte på höjden utan att ekipage ska göra allt perfekt imellan hinderna. Vilket gör att både blir duktigare och kommer någon vart.

Detta år har jag och Zilda hunnit med att kvala oss till LC ,gjort några pay and jump/clear round, startat ett par gånger i LC, Kvalat halvvägs i LB då de sista gångerna jag har ramlat av, Hon hoppar så med ryggen så de blir av något slag en katapullt så jag som är så liten och nät flyger men nu har Pia gett mig ett tips så nu kan jag hantera min balans och sits bättre i den situationen. Något jag är väldigt glad över är att jag alltid får en rosett med mig hem, vi gör alltid bra runder och blir placerade hela tiden. Det är de som gör henne så fantastikst duktig, hon har sån talang och tar hem placeringar mot hästar som är 10-18 år.

Jag är dp medlem i Viby rid och kör sällskap(vrks) ,De är en rätta bra och mysig klubb ! Så otroligt snälla människor måste jag säga . Där jag också har tävlat Div III och Div II , I DIV III så vann vi hela serien då dom två sista omgångarna var på hemmaplan då alla tävlande var extra taggade och vi tog hem serien. Delad två första omgången, 1 andra omgången och 3 sista omgången, jag var med omgång 1 och 3 .

Därimot DIV II gick inte lika bra 4 dom två första omgångarna , dom två var jag med i och den sista vet jag inte placering för då var vi och hämtade hund i Tyskland.

Jag är jätte nöjd med detta tävlings år, bra resultat och mindre bra resultat men huvudsaken är att vi har samma betat och gjort vårat bäst vilket jag tycker att vi har gjort . Nu på hösten/vintern har det varit mindre tävlingar jag har inte startat så mycket utan jag har lagt ner mycket tid på hopp och dressyr träningar.

Hoppas ni hittar en hel del nya grejor samt mer info om mig och Sörbys Zilda finns på http://vibymuppen.blogg.se , där kan ni hitta oss och följa våran utveckling till toppen !

Just nu står hon på vinter vila, vilket är viktigt för unghästar/ponnyer att villa perioder och smälta in allt, Zilda vila 2 veckor på sommaren och 2 veckor på vintern.

Ha en bra dag allesammans , Kram Emma Vibymuppen Andersson ! :)










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0