Gästbloggare

Hejsan Wilmas läsare! Jag heter Maja och bloggar på http://otroligahast.blogg.se och http://backvikensstall.blogg.se , där kan ni läsa mer om mig och mina hästar. Jag har gjort Wilmas header och bakgrund, dock blev headern inte som jag tänkt mig eftersom att hennes stilmall var lite annorlunda än min, så håll tummarna för att Wilma inte dödar mig hehe;)

I alla fall så hade jag tänkt skriva lite om vad jag tycker är viktigt inom hästsporten. Är det viktigaste alltid att ha snyggast utrustning, att hästen går i jättefin form på alla bilder, att du eller den kan hoppa 120? Eller är det att ha 5 uppsättningar märkesmatchningar i garderoben, egen ridbana eller stå i ett stort stall med ridhus, rida i ridhuset fem dagar i veckan, tävla varje helg och alltid berätta för de andra att de är väldigt bra på att missköta sina hästar, att de inte kan rida osv?


Jag tycker att ridsporten borde skärpa sig om man nu kan uttrycka det så. Vi har revolutionerat inom hästhållning( även om vi kan komma längre) men inte alls genom att se vad som är viktigt. Just nu är det inte accebtabelt att ha en oklippt ponny som bara går i skogen och på lösdrift, då är man inte någons förebild, man kan ingenting, hästen är ful, den kan inte heller någonting, den kan aldrig bli speciell osv.


Och; handlar allt då om pengar? Blir man plöstligt någons förebild inom ridsporten för att man har mer pengar än andra? " Nej" tänker du säkert, men egentligen är det ju ofta så. Har du mer pengar så är det just nu tyvärr lättare att klättra på karriärsstegen i ridsporten, och det nekar jag inte, att ridsporten är dyr. Dock så tycker ofta folk bättre om dig än vad de tycker om någon som har en duktig ponny men som tävlar lokalt. Genast så tänker du, kanske undermedvetet att den personen med pengarna är bäst på att rida och att du ser upp till den personen.


Målet med mitt inlägg är helt enkelt att man bör tänka efter en extra gång. Är den personen du ser upp till verkligen lika bra som du tror eller ser du upp till den för att den har en stor gård, många hästar, mycket prylar osv? Det är ditt val om du vill ta ställning till detta eller inte, men jag hoppas att du fått dig en liten tankeställare!
Kram Maja

Kommentarer
Postat av: Erika - satsande dressyrryttare

Om man ska komma någon stans så måste man ha bra utrustning och bra tränare tkr jag.. Den som lägger pengarna på träningar för mkt bra tränare går det oftast mkt bättre för än dom som lägger mer pengar på andra saker än träningar.. Men vissa ryttare har inte ambitionen till att tävla och det har jag full förståelse för!

Jag själv har inte märkt något om att det är ett "måste" att klippa hästen fast den inte går alls så mkt. Jag vet flera som tävlar och tränar hårt och inte klipper hästarna.

2011-12-17 @ 21:10:37
URL: http://perfectponys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0