Tyskland vs. Sverige

Läste detta på Hippsons hemsida. Tyckte det var ganska intressant.
Hallå!


Nu har jag varit i Tyskland i snart 2 dagar. Även om jag var här för ca ett år sedan o tränade så hade jag på nåt sätt glömt bort vissa skillnader mellan Sverige och Tyskland som uppenbaras när jag kommer ner igen. Nu pratar jag inte om alla stall i Tyskland eftersom jag bara varit i några men jag tänkte ändå bjuda på några saker jag funderat över.



Jag kommer ihåg ett inlägg som havrepappa skrev när han bloggade här på Hippson. Det handlade om hur det är att vara på en dressyrtävling och hur oerhört tyst man måste vara för att inte störa och hur onda blickar ibland riktas mot en om man råka föra lite för mkt ljud på läktaren. Jag har själv en oerhört ljudkänslig häst som jag många gånger själv gör "mer känslig" eftersom jag omedvetet skyddar honom från skrämmande situationer.



På Wiegers anläggning står ca 70 hästar. Det finns två ridhus som mäter 20x40 som mer eller mindre sitter ihop. Det finns även en stor utebana utomhus. Ibland kan det vara 7 ekipage i varje ridhus samtidigt och ibland även en hingst bland dessa. Ibland rider en eller två av dessa ekipage lektion för tränare samtidigt, och vet ni vad? Det fungerar! Det fungerar ofta helt problemfritt? Man gör ingen grej av att det är många hästar på samma plats och ryttarna är vana att rida tätt och planerar sina vägar och sin ridning och tappar inte fokus. Självklart är alla försiktiga och rider inte för nära varandra men på något sätt så förutsätter man inte att något ska hända och hästarna tuffar på som om inget kan skrämma dem.


 

Samma sak gäller hantering. Man hanterar dem säkert men förutsätter inte att ngt ska hända. Jag skulle säga att hästarna är mer väluppfostrade här nere, och lugnare. OBS detta är generellt så alla som själva tycker att era hästar är väluppfostrade behöver inte ta åt er! jag tycker själv att min är ouppfostrad om jag jämför med många hästar här. Många unghästar (3-4år) kan t.o.m stå still lösa på gången, om man ställer dem där, medan man tar av sadel, träns och lindor/skydd. Duktiga hästmänniskor gör hästarna trygga och lugna och de ser dessa människor som "flockledare". Obs! Alla borde kolla på ponnyakuten (fantastiskt program) och det som Tobbe pratar om där med busiga ponnyer som sticker iväg utan respekt. Mer ledarskap åt ridfolket!



Åter till ridningen. Samtidigt som man rider kan 4 hundar komma inrusandes och leka jagis i manegen framför en när man ska göra en piruett. Sedan är det löshoppning i manegen bredvid och i nästa stund kommer ett flygplan ovanför när man är på utebanan eftersom anläggingen ligger i anslutning till Hamburgs flygplats. Sen kommer en traktor och 5 hästar galopperar förbi i hagen. ALLT händer och det är en enorm miljöträning här nere. Ett av mina problem med Vovva är just att han är rädd för saker. Jag blev avkastad inne på banan på vår första tävling tillsammans och han skenade ut för att han blev rädd för en blomma. Denna spändhet har vi tampats med sen vi började tävla tillsammans och är överlägset vårt största problem. Det gör att vi inte kan rida likadant på tävling som på träning och fokus hamnar på att rida program istället för att rida dressyr.



Idag var jag så lycklig, för jag lyckades rida själv till utebanan och få honom fullt fokuserad trots att ca 10 saker skulle ha kunnat "skrämma oss". Om jag förutsätter att han inte ska bli rädd utan förutsätter att han bara behöver en lugn och trygg ryttare som ignorerar farligheter så flyter det.


 

"Some day during your stay we will go to the arena in the stable nearby and you can ride a test for me. Like a competition. I am convinced that you chance things in the competition-arena. DON'T CHANGE ANYTHING!"



Med Wiegers system så har jag själv börjat lära mig hur jag ska få min häst lugn och fokuserad. Träningen handlar mycket om det. Han ska vänta på signaler och bara fokusera på mig när jag sitter där. Man får absolut inte göra två saker samtidigt. Aldrig ta i tyglen och samtidigt driva med benen. När man vill att hästen ska gå fram så lättar man på tygeln. Om hästen inte svarar så kickar man till en gång men skänkeln, som en liten stöt. Hästen ska vara elektrisk och svara framåt som ett sput, samtidigt som du ska kunna göra halt direkt och gå ner i skritt utan att hästen taktar och är spänd. Att sitta och driva i varje steg eller trycka med benen är förbjudet. Du använder skänkeln när du behöver den, annars är den still, helt still. Ha en jämt kontakt på båda tyglarna och sitt inte och grejja med 15 saker samtidigt. När hästen går bra är du still. När ryttaren är helt stilla så betyder det "bra" och det betyder att hästen ska fortsätta att gå precis så. När du vill ändra på ngt så ger du en signal. Detta kommer jag också ihåg från en clinic som Anky Van Grunsven hade i Linköping för några år sen. "Do nothing" sa hon ungefär 10 ggr i rad när hästarna gick bra. Vi vill många ggr göra allt "lite bättre" och så blir det ist sämre.



Jag är övertygad om att många hästar är förvirrade och att vi ryttare ofta gör för mkt och vi måste renodla våra signaler till hästarna. En häst som min, som är lite av den hetare typen kan lika gärna stå på bakbenen om han får två signaler samtidigt. Wieger säger att jag måste lära mig att känna igen när han är "stupid" och när han är "confused". 99% av fallen är han "confused" och förstår inte mina signaler. Då kan jag inte bli arg på honom, då ska jag ignorera, ge rätt signal och sedan berömma när han gör rätt. Jag rider heller aldrig med spö sen jag börjat rida för Wieger. Varför träna med spö när man inte får ha det på tävling? Då kommer du ändra ngt när du går in på banan.



Ja nu fick ni bli lite insatta i vår träning här nere. Jag har ingen som kan ta kort på mig just nu eftersom personalen här alltid är upptagna med sitt. Jag ska försöka haffa nån någon dag, annars får det bli kort på omgivningen. Nu ska jag ta en välförtjänt dush och prova mina nya pikerur-ridbyxor som jag köpte idag. I morse mockade jag 20 boxar, tränade och åkte sedan till en gryyym hästbutik utanför Hamburg. De hade verkligen ALLT, och man ville köpa hela butiken, men jag är nöjd med mina ridbyxor. Började bli lite pinigt att gå runt i mina favvisar här nere som mamma lagat 2 ggr för att det är hål i grenen. hehe. Svarta Pikeur blev det i alla fall!



Sov gott och besök denna butik om ni åker till Hamburg och vill ha ett bra utbud:




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0