Så får jag William tävlingsfin, steg för steg

Innan en tävling låg kameran i stallet, så jag passade på att fota hur jag gör William tävlingsfin, steg för steg!


FÖRE:



STEG 1:

Jag börjar att ta av den värsta leran med en Magic Brush 

STEG 2:

Sen får han en omgång ryktning

STEG 3:

Jag brukar ta svansen ganska tidigt, mest för att den ska bli schamponerad, borstas ut, bli flätad och hinna torka innan jag borstar ut den igen.. och till dethär behövs en massa pälsglans för William har tjock svans.


STEG 4:

När jag tar svansen brukar jag tvätta hans vita bakben/bakhov. och det gör jag med en blöt svamp med blondin-shampo, sköljer bort shampot och sen tar jag en  handuk och torkar så det blir lite tort. Sen sprayar jag på lite pälsglans.

STEG 5:

Sist tar jag manen, jag brukar kamma ut den med en vanlig hårborste, sen tar jag "kniven" och den tunnar bara ut manen och det brukar behövas på William för han har så tjock man.
Men jag har ALDRIG i pälsglans för då blir manen så halkig och flätorna bli inte bra.
STEG 6:

När jag borstat ut manen börjar jag att fläta. Jag brukar göra flätorna dagen innan och själva knopparna på tävlingsdagen. Jag gör flätorna så hårda som möjligt.

STEG 7:

Sist tar jag svansen igen. Jag borstar ut den, har i pälsglans och flätar. Jag flätar den för 1. det är lättare att borsta bort halm som fastnat under natten, och 2. den blir lockig och det är snyggt ;)

STEG 8:

är ju då att göra knopparna, borsta  och fixa in i det sista sen är det bara att rida på en  liten snygging ♥

EFTER:


Gillar ni sånna här inlägg? :D

Kommentarer
Postat av: Olivia

Såklart jag gillar xD

2012-01-01 @ 18:13:00
Postat av: Frida

ja det var ett jätte roligt inlägg!

2012-01-01 @ 18:19:59
URL: http://superpoonny.blogg.se/
Postat av: Tove - Ponnyryttaren ♥

http://mysweetdarling.blogg.se/2012/january/wilma-vann-fran-ponizbloggse.html



Klick



Om du klickar får du se ;)



PS. Väldigt roligt inlägg också :)

2012-01-01 @ 19:25:08
URL: http://mysweetdarling.blogg.se/
Postat av: mamma

Jättebra!

2012-01-02 @ 13:25:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0