Hur får jag en tittig häst att komma till arbete på uteritten?

Hej!

Jag undrar hur jag kan få min häst att komma till arbete när jag rider ut. Hon är tittig och blir spänd och okoncentrerad utomhus, vilket gör att hon oftast inte börjar lossna förrän de sista tio minuterna - om ens det. Jag behöver verkligen hjälp med detta då jag inte har möjlighet att rida på bana med än maximalt en gång per vecka.

Tacksam för svar!
 

Pether Marknes svar:

Hej!

I själva ridningen ska du rida massor med övergångar för att få hästen uppmärksam och lydig. Ett tips kan också vara att hitta en äng eller någon annan plats där du kan longera hästen en stund, innan du sitter upp.

På vissa spända och tittiga hästar kan det också fungera att använda så kallade "blinkers" på tränset, för att skärma av runt hästen. Jag brukar även göra hemmagjorda öronproppar i form av sönderklippta tvättsvampar som jag stoppar i nylonstrumpor och formar till en boll. Stoppa dem i hästens öron och ta på en luva utanpå. Du behöver förmodligen hjälpa din häst att slappna av genom att skärma av allt runt omkring, och då kan öronproppar och "blinkers" på tränset vara bra.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,
Pether Markne

 

KÄLLA; HIPPSON.SE

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0